praktijkonderwijs
Het Erasmus PRO
Het Erasmus pro (praktijkonderwijs) staat voor onderwijs dat zoveel mogelijk op de individuele leerling is afgestemd, vandaar dat de leerlingen wekelijks vier coaching gesprekken hebben. Ook zijn er kleinere lesgroepen van ongeveer 12 leerlingen. Op het praktijkonderwijs bieden we de leerlingen een veilige schoolomgeving waar vertrouwen en geborgenheid wordt gecreëerd.
Samen werken aan jouw toekomst
Het praktijkonderwijs richt zich op toeleiding naar de arbeidsmarkt, waarbij wij ruime aandacht besteden aan zelfredzaamheid van het individu met ruime aandacht voor wonen en vrije tijd. Leerlingen krijgen de ruimte om na oriëntatie en samenspraak met ouder(s) en/of verzorger(s) en coach, zelf keuzes te maken voor een goede toekomst.
PRO/VMBO-KLAS
Voor leerlingen die iets meer op de theorie gericht zijn, bieden we vanaf leerjaar 1 de pro/vmbo-klas. Sinds schooljaar 2019-2020 is Het Erasmus pro een samenwerking gestart met het Alma College (fusie vmbo-scholen Het Noordik, Pius X College en Het Erasmus) en het Zone.college. Dit aanbod is speciaal voor leerlingen die qua niveau en schooladvies tussen praktijkonderwijs en vmbo uitkomen.
PRO-ROC
Daarnaast is er voor leerlingen in Fase 3 PRO-ROC. Dit aanbod is niet voor elke leerling geschikt, het gaat om leerlingen die goed zijn in Nederlands, Engels, wiskunde, rekenen en biologie. In de PRO-ROC klas werken leerlingen aan het leren en ontwikkelen van vaardigheden die nodig zijn voor een goede start op het ROC.
Wil je alvast een kijkje nemen in ons schoolgebouw? Dat kan!
Het praktijkonderwijs van Het Erasmus is gevestigd in een modern, nieuw gebouw dat niet alleen aan alle eisen voldoet die het praktijkonderwijs stelt, maar met veel extra faciliteiten is uitgerust.
Zo is er een verwarmde kas, een hypermoderne grootkeuken, werkplaatsen met de nieuwste apparatuur en een ingericht ‘eigen huis’ met woon-, slaap-, en badkamer, dat gebruikt kan worden in de lessen Zorg en Welzijn. Het gebouw maakt het voor het praktijkonderwijs mogelijk om te werken met zeer eigentijdse lesmethoden.
Schoolgids
De online schoolgids is geïntegreerd in onze website. Alle informatie over lestijden, vakanties, jaarplannen, contact met ouder(s)/verzorger(s) ouderavonden, schoolkosten en nog veel meer is daar te vinden.
het praktische aanbod op een rijtje
1. Techniek: metaal, hout, schilderen en metselen
2. Zorg en dienstverlening
3. Groen: basis groen, bloemschikken, tuinaanleg en onderhoud
4. Economie: facilitair, horeca (catering) en detailhandel
5. In en om het huis: ICT, ckv, textiele werkvormen, basis koken, lichamelijke opvoeding en sociale vaardigheden
Het Erasmus pro magazine
In het magazine staat heel veel informatie over Het Erasmus pro; het praktische aanbod, de 3 fasen, activiteiten, pro-vmbo, een dag op het pro, tips van leerlingen en veel meer.
Het is mogelijk om het magazine aan te vragen door een mailtje te sturen naar pro@het-erasmus.nl of door te bellen naar Het Erasmus via nummer 0546 480 800.
Europees Sociaal Fonds Plus
Onze school krijgt in de nieuwe subsidieperiode van het ESF+ een financiële bijdrage. Dit fonds is een Europees instrument om werkgelegenheid te ondersteunen, mensen aan (beter) werk te helpen en te zorgen voor eerlijkere arbeidskansen voor EU-burgers.
Het fonds ondersteunt structurele verbeteringen ten aanzien van werkgelegenheid, onderwijs en sociale ontwikkeling en beleid gericht op ontwikkeling van arbeidsmarktvaardigheden. De huidige inzet van het fonds, in vergelijking met de vorige periode, is herstel van Europese samenlevingen en economieën na de impact van het coronavirus.
Snel naar
HET ERASMUS PRO MAGAZINE
ONDERWIJS
Het uitgangspunt van het onderwijs is dat leerlingen worden geaccepteerd in hun eigenheid met al hun specifieke individuele kenmerken. Ze leren opkomen voor zichzelf en ze leren dat ze respect verdienen, zowel op hun toekomstige arbeidsplek als in de maatschappij. Vanuit dit gedachtegoed wordt gewerkt aan de ontwikkeling van de individuele leerling.
Het Erasmus heeft daarvoor de lesmethode ‘Kijk op Praktijk Digitaal' ontwikkeld. Landelijk hebben veel praktijkscholen interesse getoond in onze lesmethode. Het Erasmus heeft hier dan ook een voorbeeldfunctie. Een flink aantal leerlingen werkt op het ogenblik, middels iPads die in de klas gebruikt worden, met de digitale versie van deze methode.
VIER FASES
- In de eerste fase (leerjaar 1) oriënteren de leerlingen zich zo breed mogelijk. Het onderwijsaanbod richt zich op belangrijke algemene, praktische, sociale en communicatieve vaardigheden. Er is veel aandacht voor de persoonlijke loopbaanoriëntatie en loopbaanbegeleiding van de individuele leerling.
- In de tweede fase (leerjaar 2 en 3) oriënteren leerlingen zich op hun persoonlijke interesses en capaciteiten: wat kan ik en wat wil ik. Leerlingen maken een keuze voor een bepaalde beroepsrichting.
- In de derde fase (leerjaar 4, 5 en 6) gaan de leerlingen twee of drie dagen op stage. De leerlingen maken een keuze voor de stroming ‘leren’ of de de stroming ‘werken’. De aandacht is gericht op de specifieke praktische, sociale en communicatieve vaardigheden ten behoeve van hun toekomstige plek op de arbeidsmarkt en in de maatschappij.
- Tot slot is er sprake van een vierde fase: de naschoolse begeleiding. Deze fase, die geen deel meer uitmaakt van de schoolloopbaan van de leerlingen, richt zich op het, daar waar nodig, ondersteunen van de leerlingen op de werkplek en het adviseren van de werkgever over de verdere loopbaanontwikkeling van de leerling in het bedrijf.
ONDERWIJSAANBOD
Theoretische vakken op het praktijkonderwijs:
Nederlands, rekenen, Engels, burgerschap, Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) en mediawijsheid. De pro-leerlingen werken binnen deze vakken op hun eigen niveau. Er wordt zoveel mogelijk geprobeerd om deze theorievakken te laten aansluiten bij wat leerlingen in de praktijk moeten weten en kunnen.
Naast de theorielessen worden de volgende praktijkvakken aangeboden:
Lichamelijke opvoeding (LO), Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV), Basis Koken, Textiel, Zorg en Zelfredzaamheid, Hout, Groen, Schilderen, Facilitair, Metselen, Metaal, Detailhandel en Logistiek en In en om het huis (IOH/Algemene technieken).
ONDERBOUW
De onderbouw: Fase 1 en 2 (leerjaar 1 t/m leerjaar 3)
De onderbouw staat in het teken van een brede oriëntatie op de praktijkvakken. De eerste drie leerjaren worden gebruikt om leerlingen kennis te laten maken met de verschillende beroepsgebieden.
In de eerste fase 1 draait het vooral om zelfredzaamheid in en om het huis.
En in fase 2 krijgen de leerlingen de ruimte om zichzelf te ontplooien en om hun talenten te ontdekken. Dit doen ze door middel van een vakkencarrousel, in deze fase heeft de leerling zelf de regie over het aanbod van de praktijkvakken. Docenten ondersteunen de leerlingen op hun eigen niveau. Tijdens deze tweede fase maken de leerlingen een keuze voor een beroepsrichting.
BOVENBOUW
In de bovenbouw kiezen de leerlingen voor een bepaalde sector. Ons praktijkonderwijs kent twee sectoren: Dienstverlening en BWI (Bouwen, Wonen en Interieur).
Dienstverlening
Als je voor dienstverlening kiest, heb je de keuze uit de volgende drie hoofdvakken: Detailhandel en Logistiek, Zorg en Zelfredzaamheid of Horeca.
Bouwen, wonen en interieur (BWI)
Als je voor BWI kiest, heb je de keuze uit de volgende hoofdvakken: Schilderen, Metselen, Groen, Hout of Metaal.
In fase 3 hebben de leerlingen gekozen voor een hoofdvak uit de sectoren Dienstverlening of BWI. In deze fase lopen de leerlingen stage en volgen ze praktijk- en theorielessen op school. Er wordt steeds naar de individuele leerling gekeken, dus wat heeft de leerling nodig om toe te werken naar een baan of door te leren op een vervolgopleiding zoals het ROC of Zone.college.
In fase 3 gaan de leerlingen op stage bij een bedrijf of instelling binnen de door hen gekozen sector. De leerlingen zijn gemiddeld twee a drie dagen op stage. De overige dagen hebben zij praktijk- en theorielessen op school.
De stage is erop gericht om kennis te maken met het vakgebied en om werknemersvaardigheden aan te leren. Als een leerling er tijdens een stage achter komt dat de gekozen richting niet bij hem/haar past, dan is het mogelijk om een ander hoofdvak te kiezen.
Doordat elke sector uit een team van docenten bestaat zijn de theoriedocenten goed op de hoogte van datgene wat zich bij de praktijkvakken afspeelt en zijn de praktijkdocenten goed op de hoogte van datgene wat zich bij de theorievakken afspeelt. Ook zijn ze goed op
de hoogte van datgene wat er op de stages afspeelt. Op deze wijze is gewaarborgd dat leerstof en vaardigheden zoveel mogelijk op elkaar aansluiten.
Door de keuzes die de leerlingen maken, wordt het onderwijsprogramma steeds individueler. Leerlingen werken zelfstandiger en op hun eigen niveau. Om toch structuur en veiligheid te bieden binnen een vertrouwde leeromgeving zijn de leerlingen toegewezen aan een vaste groep. Aan deze groep is een mentor en co-mentor verbonden. Zij zijn het eerste aanspreekpunt voor de leerlingen.
UITSTROOM
Het uitstroomprofiel staat voor de verwachting wat de leerling aankan, dit kan een vervolgopleiding zijn, werk of een combinatie van beide.
Het uitstroomprofiel wordt aan het eind van de onderbouw opgesteld. Gedurende de schoolperiode wordt dit geëvalueerd en wordt bekeken wat de definitieve uitstroom van de leerling gaat worden.
Er zijn vier uitstroomprofielen:
1. Werken
2. Werken en leren (BBL)
3. Leren (BOL)
4. Pro-ROC
Nazorg
Twee jaar na de afronding van het praktijkonderwijs wordt een leerling nog actief gevolgd in zijn/haar loopbaan. Als school kunnen wij dan hulp bieden of adviezen geven bij vragen of problemen.
STAGEBEGELEIDING
Een bijzondere vorm van leerlingbegeleiding is de stagebegeleiding. Onze school vindt deze begeleiding uitermate belangrijk omdat dit terugkomt in één van de doelstellingen van het praktijkonderwijs: toeleiding naar werk.
Door het grote netwerk van de stagebegeleiders vinden veel leerlingen met hulp van de stagebegeleiders een baan. Elke stagegroep heeft een eigen mentor die samen met ouder(s) en/of verzorger(s) en leerling een individueel stageplan opstelt. Gedurende de stage wordt de leerling meerdere malen bezocht.
Bij het begin van de stage krijgt de leerling een stagemap, de ‘KOL’ map. ‘KOL’ staat voor Kijk op Loopbaan en is onderdeel van de door ons uitgegeven leermethode ‘Kijk op Praktijk’. In deze map wordt op methodische manier, middels opdrachten, begeleiding gegeven aan de stageleerlingen. Wij streven ernaar dat iedere leerling in principe de school verlaat met een arbeidscontract van minimaal een half jaar; dit gebeurt soms in combinatie met leren (BBL).
Delano, 2de jaars pro
‘Je leert hier heel veel verschillende dingen, zoals het verzorgen van dieren, koken, bloemschikken, timmeren. En het wordt allemaal heel duidelijk uitgelegd. Heel tof! ‘
KIJK OP PRAKTIJK
Kijk op Praktijk is een zelf-ontwikkelde methode voor de praktijkvakken uit de onderbouw ofwel Fase 1 en Fase 2. Door middel van de inzet van Kijk Op Praktijk willen we onze praktijklessen aantrekkelijk en uitdagend maken voor onze leerlingen.
Kijk op Praktijk heeft zich ondertussen doorontwikkeld tot een bijna volledig digitale methode. Via iPads hebben zowel docenten als leerlingen toegang tot de praktijkvakken. De leermaterialen bestaan uit leerobjecten als praktijk- en theoriekaarten, instructiefilmpjes en interactieve toetsen, waarbij de leerling direct feedback krijgt over het resultaat.
Bij het werken met Kijk Op Praktijk staat niet de leerstof centraal, maar de leerling. Afhankelijk van individuele wensen en mogelijkheden van de leerling worden de manier van leren en de leervolgorde vastgesteld, bijgehouden en indien nodig aangepast. Zowel de schoolresultaten als de motivatie en betrokkenheid worden door deze manier van werken aanzienlijk verbeterd.
Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Onderwijsinspectie zijn positief over de lesmethode die is ingevoerd op het praktijkonderwijs. Vandaar dat de bestuurder van Het Erasmus heeft besloten het studiemateriaal tegen een kleine vergoeding ter beschikking te stellen voor andere scholen voor praktijkonderwijs. We blijven kritisch op onze ontwikkelde materialen en zijn constant bezig met het uitbreiden van onze methode.
De methode: theoriekaarten, praktijkkaarten en toetsing
De leerstof, vroeger verpakt in een handige klapper, was in eerste instantie bedoeld voor de ruim tweehonderd eigen leerlingen. Duidelijke foto’s met korte, heldere tekst vormen de rode draad van de methode. Inmiddels wordt de klapper nauwelijks meer gebruikt, de leerlingen gebruiken nu veelal de iPad voor de gedigitaliseerde versie van Kijk op Praktijk. Kijk Op Praktijk stelt leerlingen in staat om zowel op school als thuis in te loggen. De methode omvat 10 praktijkvakken: van houtwerking en consumptieve technieken tot aan schilderen, textiele werkvormen en In en om het huis. Elke vak is volgens dezelfde visie en ideeën opgebouwd. Er ligt een duidelijk fundament van vaardigheden en leerdoelen. Deze leerdoelen en vaardigheden vormen samen een leerlijn die is opgebouwd uit leerobjecten die door uniformiteit heel herkenbaar zijn voor leerlingen.
KWALITEIT
Kwaliteit is een cruciaal onderdeel van alle processen in onze school. We communiceren veel met ouder(s) en/of verzorger(s), leerlingen en met elkaar over de kwaliteit die we willen bieden en die we daadwerkelijk realiseren. Het Erasmus hanteert een kwaliteitszorgsysteem, waarbinnen we streven de processen in de school goed te beschrijven en te borgen en te verbeteren daar waar nodig is. Dat kan niet zonder de input van onze leerlingen, ouder(s)/verzorger(s), docenten en andere betrokkenen bij de school.
De resultaten van onderzoeken en gesprekken zetten we in om op een systematische wijze te werken aan een continue evaluatie en verbetering van ons onderwijs en de zaken die daarbij belangrijk zijn. Check onderstaande button voor actuele informatie over kwaliteit.
Uitgangspunt op het praktijkonderwijs is dat alle leerlingen worden geaccepteerd in hun eigenheid met al hun specifieke individuele kenmerken.
Ook interessant:
Ontwikkel jouw talent met het bijzondere aanbod van Het Erasmus
Op alle niveaus zijn er mogelijkheden voor onze leerlingen om te werken aan specifieke talenten of interesses, er zijn meerdere stromingen waar leerlingen uit kunnen kiezen. Zoals het Technasium, de Bèta Challenge, de Kunststroom, de Sportstroom en Ondernemend Burgerschap. Ook bieden we een speciale pro/vmbo-klas voor leerlingen die qua niveau en schooladvies tussen praktijkonderwijs en vmbo uitkomen.