Op Het Erasmus haal je
eruit wat erin zit
Het gaat in onze school om de leerlingen. Wij willen uit onze leerlingen halen wat erin zit. Daarbij gaat het, hoe belangrijk ook, niet alleen om het behalen van een diploma; het gaat ook om de ontwikkeling van de leerling tot een zelfstandige persoon met een eigen mening en visie op het leven en om de ontwikkeling tot een individu dat zelfverantwoordelijk kan handelen.
De leerling van nu is een andere leerling dan die van tien tot twintig jaar geleden. Dat uit zich o.a. in ander gedrag, andere interesses en een andere tijdsbesteding. Dat betekent ook dat school en de dingen die je ervoor moet doen een andere prioriteit kennen.
We hebben de ambitie om in ons onderwijs:
- leerlingen een gestructureerde en gefaciliteerde leeromgeving aan te bieden waarbinnen ze invloed kunnen uitoefenen op de dingen die ze doen en waar zij ervaring opdoen in het maken van keuzes.
- hoge en realistische verwachtingen van leerlingen te hebben. De verwachting bij ons is dat je van tevoren nagedacht hebt wat je wilt gaan doen in de lessen en bij andere activiteiten.
- leerlingen de verbinding te laten ervaren van eigentijdse, dagelijkse problemen met de inhoud van de lesstof.
- het leerproces van leerlingen centraal te stellen.
Onderwijs is het meest effectief wanneer er sprake is van een veilig klimaat waarin vertrouwen vanzelfsprekend is. Daarbij horen een aantal kernwaarden van waaruit wij handelen: respect voor elkaar, betrouwbaar en oprecht in de samenwerking.
In ons onderwijs worden leerlingen ook in situaties gebracht waarin ze keuzes moeten maken t.a.v. hun leergedrag en waarop ze gerichte feedback krijgen en soms ‘tegen de lamp lopen’. Leerlingen krijgen wel de kans om het leergedrag en bijbehorende prestaties te herstellen.
Kortom:
we creëren een omgeving waarin leerlingen talenten ontwikkelen en die ook moeten laten zien. Oftewel: ‘laat zien wat je kunt‘.
UITGANGSPUNTEN VAN ONS ONDERWIJS:
-
1. Actief en zelfverantwoordelijk leren bevorderen
Wij willen de zelfstandigheid van leerlingen bevorderen, door ze zo veel mogelijk actief te betrekken bij het leren. In al onze leerjaren en alle afdelingen gaan de leerlingen steeds meer zelfstandig aan het werk en treedt de docent ook als begeleider op. Tijdens de les wordt een deel van de onderwijstijd gereserveerd voor zelfstandig werken. De docenten begeleiden de leerlingen naar een zelfbewuste manier van werken en leren. De elektronische leeromgeving (itslearning) is voor de leerling een prima hulpmiddel om de zelfstandigheid te vergroten. Itslearning is voor de docent het middel om de leerlingen op afstand te kunnen begeleiden, te sturen en te ondersteunen.
-
2. Brede ontwikkeling bieden
Het Erasmus is een school waar leerlingen meer dan alleen maar kennis uit boeken verwerven. Ook op het creatieve, sociale, emotionele, lichamelijke en technische vlak kunnen de leerlingen zich op onze school ontwikkelen. Binnen de mentorlessen is er aandacht voor studievaardigheden, maar er is ook ruimte voor behandeling van speciale, sociale of maatschappelijke thema’s. Bij veel vakken kennen we bovendien practicumlessen en excursies.
In het derde jaar staat de werkweek (vmbo, mavo, havo, atheneum en gymnasium) op het programma. De activiteiten tijdens deze week zijn gekoppeld aan een thema en bepaalde schoolvakken, maar ze bieden de leerling tevens de mogelijkheid meer van de wereld te zien dan de directe schoolomgeving.
-
3. Rekening houden met verschillen
Wij willen een school zijn voor alle leerlingen; voor kinderen die makkelijk leren, moeilijk leren, goed of slecht in hun vel zitten. Iedereen op onze school moet zich goed kunnen ontwikkelen. We zijn ons ervan bewust dat dit geen eenvoudige opgave is, maar we hanteren het als uitgangspunt dat duidelijk herkenbaar is in de inrichting van ons onderwijs en de begeleiding die wij de leerlingen bieden.
Elke leerling is anders en we spelen op deze situatie in. Zo houden we in de eerste periode van de brugklas rekening met het feit dat leerlingen moeten wennen op het voortgezet onderwijs.
-
4. Onderwijs en ICT integreren
Iedere leerling van Het Erasmus heeft een eigen plekje op het computernetwerk dat de school rijk is. Daarmee krijgt hij toegang tot alle informatie die voor hem belangrijk is en wordt hij in de gelegenheid gesteld op een snelle en effectieve manier te communiceren met zijn medeleerlingen en docenten.
Met een eigen gebruikersnaam en een wachtwoord kunnen de leerlingen ‘inloggen’ in het systeem. In het moderne onderwijs zijn ICT-middelen, waaronder laptops, het internet en ons digitale leerplatform itslearning, niet meer weg te denken. Elk vakgebied kent digitale mogelijkheden en herhalings- of verdiepingsstof die leerlingen zich eigen kunnen maken met behulp van de aanwezige technologische hulpmiddelen.
Zowel in de onderbouw als de bovenbouw worden leerlingen en docenten gestimuleerd veel gebruik te maken van de digitale media die op school tot hun beschikking staan.
De computer is immers een aantrekkelijk en zinvol hulpmiddel bij onder andere het leren, communiceren en presenteren. Veel communicatie tussen docenten en tussen docent en leerlingen verloopt inmiddels al via e-mail. Ook de website van onze school bevat de nodige informatie en verwijzingen.Het Erasmus is bezig de integratie van ICT in het onderwijs verder vorm te geven met behulp van laptops, de zogenaamde devices. Belangrijke doelstellingen daarbij zijn: meer maatwerk voor leerlingen, meer differentiatie in werkvormen, meer samenwerkend leren en meer feedback voor de leerling op zijn eigen leerproces. Sinds schooljaar 2018-2019 werken alle leerjaren met devices.
-
5. Opleidingsschool
Het Erasmus is officieel opleidingsschool. In een samenwerkingsverband met onder andere de Universiteit van Twente en de Hogescholen Saxion en Windesheim leveren wij een bijdrage aan talentontwikkeling van zowel jonge als ervaren docenten, want ook voor docenten geldt dat wij eruit willen halen wat er in zit.
Uw kind kan tijdelijk les krijgen van een leraar in opleiding. Uiteraard zullen wij toezien op de kwaliteit van het door de leraar in opleiding verzorgde onderwijs. Deze leraren-in-opleiding (Lio' ers) worden door een vakbekwame docent binnen de school begeleidt.
-
6. Kwaliteit
Kwaliteit is een cruciaal onderdeel van alle processen in onze school. We communiceren veel met ouder(s) en/of verzorger(s), leerlingen en met elkaar, over de kwaliteit die we willen bieden en die we daadwerkelijk realiseren. Het Erasmus hanteert een kwaliteitszorgsysteem, waarbinnen we streven de processen in de school goed te beschrijven, te borgen en te verbeteren daar waar nodig.
Dat kan niet zonder de input van onze leerlingen, ouder(s) en/of verzorger(s), docenten en andere betrokkenen bij de school. De resultaten van onderzoeken en gesprekken zetten we in om op een systematische wijze te werken aan een continue evaluatie en verbetering van ons onderwijs en de zaken die daarbij belangrijk zijn.
Ook interessant:
Ontwikkel jouw talent met het bijzondere aanbod van Het Erasmus
Op alle niveaus zijn er mogelijkheden voor onze leerlingen om te werken aan specifieke talenten of interesses, er zijn meerdere stromingen waar leerlingen uit kunnen kiezen. Zoals het Technasium, de Bèta Challenge, de Kunststroom, de Sportstroom en Ondernemend Burgerschap. Ook bieden we een speciale pro/vmbo-klas voor leerlingen die qua niveau en schooladvies tussen praktijkonderwijs en vmbo uitkomen.